Ilta-Sanomat 6.9.2019 Innovatiivinen Suomi, teksti: Maija-Liisa Saksa
Vuonna 1977 perustettu Mesvac Oy oli 2000-luvulle asti nosto-ovien valmistaja, tukenaan myynti- ja asennuspalvelut. Maailman muuttuessa Mesvacin omistaja ymmärsi, että myös yrityksen konseptin on muututtava vastaamaan ei vain silloisten, mutta myös tulevaisuuden markkinoiden odotuksia. Edelläkävijän roolia palveluyrityksenä alettiin määrätietoisesti rakentaa. Osoituksena onnistumisesta on henkilöstön määrän kasvu 70:stä lähes 200:aan.
Työntekijöiden innovatiivisuus syntyy työn mielekkyydestä ja innostavuudesta. Tuloksena on asiakkaiden parempaa palvelua ja samalla myös yrityksen tulos paranee. Tämä tiedostettiin Mesvacissa jo vuosituhannen alkupuolella, jolloin henkilökunnan hyvinvointiin, koulutukseen ja perehdyttämiseen ryhdyttiin panostamaan aiempaa määrätietoisemmin tavoitteena tuottaa asiakaskeskeistä palvelua ja asiakkaan liiketoiminnalle lisäarvoa.
Mesvac haluaa olla rohkeasti suunnannäyttäjä ja täyden palvelun tarjoaja ovimarkkinoilla. Sen emoyhtiö on saksalainen, maailmanlaajuisesti toimiva Hörmann Group.
- Asiakkaan tarpeiden kuunteleminen on kivijalka, jonka varaan rakennamme jatkuvan kehityksemme. Räätälöityjen, huipputeknologiaa sisältävien oviratkaisujen lisäksi tuotamme pitkälle vietyä palvelua juuri siinä laajuudessa, mitä asiakas toivoo. Esimerkiksi huollossame olevassa S-ketjun keskusvarastossa meillä on varaosavarasto ja omia kohdehuoltajia varmistamassa, että kaikki noin 2000 toimittamaamme laitetta pysyvät kunnossa eikä varaston minuuttiaikatauluun perustuva tavaraliikenne häiriinny, kertoo toimitusjohtaja Kent Silvan.
Tuotemyyjästä palveluntuottajaksi
Yritys on onnistunut huoltopalvelujensa kehittämisessä niin hyvin, että konseptia viedään konsernin muihin yhtiöihin.
-Olemme kouluttaneet henkilökuntaa jo Pohjoismaissa, Englannissa sekä Baltiassa. Olemme ylpeitä, että meillä on annettavaa isolle konsernille. Mehän aloitimme oman kehitystyömme jo vuosikymmenen alussa, jolloin painopisteinä olivat asiakaspalvelu, asennus- ja huoltopalvelujen osaaminen ja tietojärjestelmien käytön tehostaminen - muun muassa huolto siirtyi kannettaviin tietokoneisiin ja paperittomaan tietoliikenteeseen jo vuonna 2007, muistelee Silvan.
Työntekijöiden perusteellinen perehdyttäminen ja henkilöstön jatkuva valmennus on palvelutason edellytyksenä.
-Esimerkiksi uusi huollon työntekijämme ei pääse kentälle, ennen kuin kouluttaja on todennut hänet valmiiksi siihen. Meillä on nykyisin kiertäviä huoltajien valmentajia kouluttamassa, jotta asiakkaat saavat kaikkialla konseptimme mukaista, dokumentoitua Mesvac-palvelua, korostaa Silvan.
Mesvacin paikallisilla omahuoltajilla on autoissaan mukana kattava varaosavarasto. Oma varaosavalmistus takaa nopeat toimitukset erikoisoviinkin.
Asiakkaan lähellä, kuunnellen
Mesvacin koulutettu henkilökunta on mukana asiakkaan projektissa koko toimintaketjun ajan.
-Suunnittelu- ja kehitysosastomme asiantuntijat ovat asiakkaan apuna usein jo kohteen suunnitteluvaiheessa, Kent Silvan kertoo. Jotta asiakkaan haasteisiin voidaan todella paneutua, on myynti- ja huoltohenkilökuntaa ympäri Suomea. Jokainen asiakas saa oman nimetyn myyjän ja huoltajan, joihin on helppo olla yhteydessä ja jotka tuntevat kohteen ja osaavat ennakoida investointi-, huolto- ja korjaustarpeet.
Tuoteratkaisuissa huipputeknologiaa
Asiantuntevan palvelun lisäksi Mesvacin asiakkaat saavat käyttöönsä myös huipputeknologian. Yritys on toimittanut mm. Länsimetron 1. vaiheen erikoispalo-ovet, ja parhaillaan on käynnissä 2. vaiheen toimitukset.
Mesvac valmistaa Kirkkonummen tehtaalla varaosia sekä itse kehitettyjä Rulosec-murtosuojia mm. kauppakeskuksiin, esim. Triplaan. Vuonna 2016 Mesvacin ostanut Hörmann Group alkaa syksyllä valmistaa niitä myös omassa Keski-Euroopan tehtaassaan Euroopan markkinoille.
Perheyritys Hörmannin muuttuminen päämiehestä omistajaksi oli looginen jatke 13 vuotta kestäneelle yhteistyölle.
-Meillä oli hyvä suomalainen omistaja, mutta nyt takanamme on alalla vuodesta 1935 toiminut, yksi maailman suurimmista yrityksistä ja uranuurtajista, sanoo Silvan.