Tampereelle kolmessa vuodessa noussut Ratinan kauppakeskus on poikkeuksellinen hanke sekä mittakaavaltaan että rakenteeltaan. Miljoonat kävijät, kaupungin suurin parkkihalli ja 140 liikettä kolmessa rakennuksessa asettavat kovat vaatimukset myös ovi- ja lastausratkaisuille.
Ratinan kauppakeskuksen rakennuttajan Spondan projektipäällikkö Rauno Kulmala voi kesällä 2018 huokaista tyytyväisenä. Tampereelle on onnistuneesti syntynyt jättimäinen kauppakeskus, jossa yhdistyvät nykyaikaan saneeratut funkkisrakennukset ja kookas uudisrakennus.
− Mittavan hankkeen rakentaminen on ollut pitkä prosessi, joka kesti kolme vuotta. Lisäksi vuokralaisten vaatimukset ja konseptiratkaisut ovat tuoneet omia haasteitaan. Kaikki on kuitenkin sujunut hyvän yhteistyön merkeissä sekä suunnittelijoiden että rakentajien kanssa, kertoo Kulmala.
Entiseen Autotuonnin kiinteistöön saneeratun Ranta-Ratinan ja Vuoltsun tiloihin rakennetun Funkkis-Ratinan peruskorjaukset sekä uudisrakennus Valo-Ratina ovat keskenään erilaisia hankkeita, jotka sijoittuvat ahtaasti linja-autoaseman ja stadionin väliin. Mitä eritysvaatimuksia tämä asetti rakentamiselle?
− Rakentaminen on ollut logistisesti haastavaa. Uusia rakenteita on jouduttu tekemään vanhojen alapuolelle ja aivan viereen. Vanhoissa rakennuksissa on omat haasteensa jo erilaisten mittojen paikkansa pitävyyden kannalta, lisäksi rakenteiden kantavuus on ollut pienoinen ongelma, Kulmala luettelee.
Lopputuloksesta voivat kaikki rakentamisen osapuolet kuitenkin olla ylpeitä. 50 000 neliömetrin liike- ja palvelutilan kokonaisuus on vanhaa ja uutta arkkitehtuuria oivaltavasti yhdistävä nähtävyys.
Logistisesti haastava muurahaispesä
Ratinan kauppakeskuksen 140 liikettä ja palvelua tarjoavat arvioidulle 8 miljoonalle vuosikävijälle monipuolisen kattauksen ostosmahdollisuuksia, elämyksiä ja vapaa-ajan viettotapoja kuntosaleineen ja viihteineen.
Logistisesti kauppakeskus on kuin muurahaispesä, jossa kaikkien reittien on toimittava luotettavasti myös sesonkiaikaan, kun käytävät täyttyvät asiakkaista ja lastauslaitureilla on vilskettä. Ihmisten, tavaroiden ja autojen pitää voida kulkea sujuvasti ja turvallisesti.
Kulmala kertoo kohteen ratkaisuista logistiikan toimivuuden suhteen:
− Ratinassa kiinteistön ja vuokralaisten huoltoliikenne on erotettu asiakasliikenteestä. Siksi tavarantoimitukset eivät vaikeuta asiakasliikennettä. Lisäksi huoltopiha sijaitsee Vuolteenkadun alla, joten kuljetusten ja kuormien purkamisesta ei aiheudu haittaa ympäristön toimistoille ja asunnoille.
Kulkemisen hallintajärjestelmät luottotoimittajalta
Kauppakeskuksen ovi- ja lastausratkaisuissa päädyttiin Mesvacin kulkemisen hallintajärjestelmiin. Tunnetun valmistajan kokemuksesta oli hyötyä jo suunnitteluvaiheessa. Tieto, palvelu, tuotteet, asennus ja huolto löytyvät kaikki samasta talosta.
Kulmala kertoo valinnan perusteista:
− Esimerkiksi pysäköintilaitoksessa on 1215 autopaikkaa, joten autohallin ovien toimivuus on ensiarvoisen tärkeää. Mesvac valikoitui nosto-ovien toimittajaksi rakennusurakoitsijan esityksestä. Esitetyt tuotteet ovat olleet laadukkaita ja kovaan käyttöön suunniteltuja. Koneellinen, automaattinen savunpoistojärjestelmä on henkilöturvallisuuden kannalta tärkeä asia. Myös nosto-ovet on integroitu samaan järjestelmään.
Mesvacin paikallinen huoltotoiminta on tärkeä osa kiinteistön ylläpitoa. Suuret asiakasvirrat huomioiden vasteaikojen tulee olla mahdollisimman lyhyitä.
Rakennusliike Aki Hyrkkönen Oy:n työmaapäällikkö Jari Takaluoma kertoo, että kaikki Mesvacin ovet ja lastausjärjestelmät tilattiin asennettuina.
− Mesvac oli heti suunnittelusta alkaen valintamme tämän kohteen ovitoimittajaksi. Vuosien varrella yritys on tullut tutuksi ja tiesimme, että Mesvacilta löytyy sekä sopivia ratkaisuja että tietotaitoa tämänkin kokoluokan hankkeeseen.
Mesvacin toimitukset Ratinan kauppakeskukseen:
- Rulosec murtosuojat 149 kpl
- kuormaustilat
- pikarullaovet 13 kpl
- nosto-ovet 8 kpl
- FVR 121 SC- ja AK60 -palorullaovet
- huoltopalvelut
Teksti: Timo Toiviainen, Kuvat: Harri Joensuu