Kuva: SOK / Lauri Mannermaa
SOK:n uusi logistiikkakeskus Sipoon Bastukärriin valmistuu vuonna 2018. Uusiutuvaa energiaa käyttävästä keskuksesta lähtee miltei kaikki S-ryhmän päivittäistavaratuotteet eri puolille Suomea aina Utsjokea myöten.
SOK:n uudesta logistiikkakeskuksesta Sipoon Bastukärriin on tulossa vihreä uudisrakennus. Pääpaino on sanassa vihreä. Se käyttää miltei ainoastaan uusiutuvaa energiaa ja tuottaa hiilidioksidipäästöjä vain noin viisi prosenttia siitä, mitä saman energiamäärän tuottaminen kaukolämpölaitoksessa keskimäärin tuottaisi.
SOK:n rakennuttajapäälliköllä Juha Äijälällä olisi monta syytä hehkutella vuonna 2018 kokonaan valmista uutta keskusta. Sen koko on melko mittava, Olkiluoto kolmosta toki pienempi mutta muita maassamme nousevia rakennuksia suurempi. Se on tilavuudeltaan noin kuusinkertainen nykyiseen Kilossa olevaan laitokseen verrattuna.
Mutta Äijälä haluaa painottaa kokonaan muita asioita:
– Näin isossa projektissa tärkeintä ei ole koko vaan se, miten firman arvot ja vastuullisuus tulevat siinä esiin. Tarkoitan vastuullisuutta ympäristöstä, työntekijöistä, laista ja asetuksista sekä myös harmaan talouden torjunnasta. Näissä olennaisissa asioissa olemme mielestäni onnistuneet hyvin.
Onnistumisen salaisuus on hänen mukaansa se, että vastuullisuus on suunnittelun alkuvaiheesta lähtien ollut projektissa mukana kuin punainen lanka. Kun tavoitetta on mietitty fiksusti ja alusta alkaen, on heti lähdetty oikeille raiteille. Hankkeelle onkin haettu kansainvälisesti arvokasta BREEAM-ympäristösertifikaattia.
Eipä näy enää trukkeja
Ennen logistiikkakeskuksen tärkein työväline oli trukki, jolla tavara otettiin varastosta ja kärrättiin rekkaan. Bastukärrissä kaikki on toisin. Se on täysin automatisoitu varasto. Jokunen trukki kyllä on, mutta tavara hyllyistä kulkee kuljettimilla ja hisseillä. Autoihin se pakataan siirtovaunuilla automaattisen rullakoinnin jälkeen.
Tärkeintä uudisrakennuksessa on kriittisten lämpötilojen ylläpito. Kylmävaraston tarkat rajat ovat tavarasta riippuen plus 2 ja plus 6 astetta, eivätkä ne kestä poikkeamia. Tässä tulee mukaan myös Mesvacin tärkeä rooli uudessa laitoksessa. Mesvacin toimitta-
mien 250 kuormaustilan on puhaltimineen ja ovineen toimittava täydellisesti. Myös huollon on pelattava vuorenvarmasti.
– Meillä on Mesvacista vain hyvä kokemuksia Kilostakin. Luotamme siihen täydelleen, Juha Äijälä sanoo.
Vain matematiikkaa
Bastukärrissä valmistui keväällä 2012 S-ryhmän käyttötavaralogistiikkakeskus, jonka naapuriin nyt rakennetaan päivittäistavaralogistiikkakeskusta. Sen ensimmäinen vaihe tulee valmiiksi kesällä 2016 ja viimeinen 2018.
Silloin uusi uljas keskus sisältää 250 kuormaustilaa. Teoriassa siis 250 täysperävaunullista rekkaa pystyy yhtaikaa hakemaan tavaraa Sipoosta viedäkseen ne sitten kymmeneen väliterminaaliin maamme eri puolille.
Toisin sanoen miltei kaikki S-ryhmän päivittäistavaratuotteet kerätään tänne ja lähtevät täältä väliterminaalien kautta aina Utsjokea myöten.
– Logistiikkahan on matematiikkaa. Mitä vähemmän tulee kilometrejä ja pysähdyksiä, sitä parempi. Se on taloudellisinta mutta, mikä tärkeintä, edullisinta myös ympäristön kannalta, Äijälä sanoo.
Mesvacin toimitukset SOK:lle Bastukärriin:
- Noin 250 kuormaustilaa, -siltaa ja -tiivistettä
- Noin 280 nosto- ja Iso Speed Cold -ovea
- Nostopöytiä
Tuote-esittely:
SPU 67 Thermo nosto-ovi
SPU 67 Thermo on molemmin puolin pinnoitettu teräsmetalliovi. PU-vaahdotetut lamellit ovat erittäin tukevia ja niiden lämpöeristys on erinomainen. 67 mm paksuissa lamelleissa hyödytään erinomaisesta lämpöeristyksestä, joka saavutetaan teräslamellien ulko- ja sisäpuolen välisellä selkeällä lämpökatkolla. Tällä estetään myös sisäpinnalle kondensoituvan veden muodostuminen.
Ovea saa eri levyisinä käyntiovella tai ilman. Myös ikkunatyypin voi valita kahdesta vaihtoehdosta. Ovilehden pinta on joko Stucco- tai Micrograin-kuvioitu.
Lamellien U-arvo 0,3 W/m2K ja oven 5 m x 5 m U-arvo on jopa 0,5 W/m2K.
Tästä nosto-ovien tuotesivulle